Tiada rezki ke Jordan

23 Oktober 2008

Tiada rezki ke Jordan

Dalam post lepas UF ada sentuh pasal peluang pelajar tajaan KPT dalam dan luar negara untuk bentang kertas kerja dalam seminar atau kutip data. Memang UF pernah pergi ke KPT untuk tanyakan hal tersebut dan jawapannya seperti yang UF sebut sebelum ini. UF pelajar tajaan KPT dalam negara memang kecewa sebab tak boleh pergi ke luar negara untuk cari bahan dan hanya boleh ke luar negara atas kapasiti pembentang kertas kerja sahaja.

Kekecewaan itu terubat bila UF hantar satu kertas kerja untuk seminar Ta'amul Ma'a al-Nusus al-Syariyyah anjuranUniversity of Jordan pada 4-6 November 2008 dan diterima untuk pembentangan. Memang rasa gembira sebab berpeluang ke Jordan untuk bentang kertas kerja di samping cari bahan untuk tesis Ph.D. UF pun buat permohonan bersama seorang lagi sahabat UF kepada Jawatankuasa Cuti Belajar (JKCB) USIM yang dipengerusikan oleh Dato' NC.

"Ku sangka bahagia jawapannya, tapi kecewa akhirnya" bila diberitahu keputusan JKCB tidak meluluskan pemergian UF ke seminar tersebut. Alasannya UF pernah guna peruntukan tiket kapal terbang masa pergi Syria dulu, jadi tiada lagi peruntukan tersebut untuk UF gunakan ke Jordan. Bila dapat tahu keputusan tu, memang hancur luluhlah perasaan UF. Manakala kawan UF tu memang dapat pergi sebab dia hanya sambung Ph.D di UIAM.

Keesokan pagi UF pergi jumpa Dato' NC sendiri untuk buat rayuan, tapi Dato' NC kata "rule is rule", sebab dah jadi polisi KPT. Dia kata bagi pihak dia, memang dia galakkan pergi tapi USIM tak boleh bantu beri peruntukan sebab melibatkan polisi KPT. Jika diberi juga ia akan menimbulkan masalah kepada USIM dengan audit.

Walaupun kecewa, tapi UF akur dan pasrah sebab tidak semua perkara dalam dunia ni kita akan dapat. Terkadang kita gembira, terkadang kita terluka dan yang penting jangan cabaran ini menjadikan diri kita sebagai negatif. Terima hakikat ini dengan hati positif dan UF masih positif. Mungkin tidak kali ini, tapi akan dapat yang lebih besar akan datang.

Tiada ulasan