Wa La Taqrabu al-Zina


04 Jun 2012

Wa La Taqrabu al-Zina

Hari ni UF dijemput oleh Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Star untuk bagi ceramah kerohanian kepada remaja-remaja perempuan yang pernah berzina. Kursus sehari ni dikendalikan oleh dua anak murid UF yang sedang menjalani praktikal di Unit Hal Ehwal Islam hospital tu. Remaja-remaja ini terdiri daripada mereka yang ditempatkan di sebuah rumah perlindungan untuk remaja bermasalah dan sebahagian kecil individu-individu yang sukarela untuk datang. Kesemua mereka adalah kes yang dirujuk ke unit Hal Ehwal Islam hospital.

Seminggu dua sebelum ni, UF dok fikir macam mana nak hadapi dan berceramah kepada golongan remaja begini. Ini memandangkan kali pertama UF berinteraksi dengan mereka. Sebelum ni hanya membaca cerita mereka dalam akhbar atau melalui tv atau radio sahaja.

UF bertolak dari USM jam 7 pagi dan sampai di hospital Alor Star jam 8.30. Slot UF bermula jam 9 pagi.  Bila UF melangkah masuk ke bilik seminar dan melihat wajah para remaja tu, hati jadi sayu. UF dimaklumkan yang paling muda dalam group tu ialah umur 14 tahun.

Dalam interaksi UF dengan mereka, UF agak terkejut bila ada 3-4 orang yang pernah melakukan zina dengan pasangan mereka lebih daripada 10 kali. Hampir separuh (daripada 39 orang) pernah berzina lebih 5 kali dan hampir semua pernah melakukannya lebih daripada sekali. Hanya 2 orang daripada para peserta tu yang pasangannya mahu bertanggungjawab. Seorang sudah bertunang dan seorang lagi dah berkahwin kerana tidak mahu pasangannya dipenjarakan atas alasan kesiankan pasangannya (namun UF dimaklumkan selepas itu yang remaja ini dalam proses perceraian).

UF bukanlah pakar sangat nak bagi motivasi atau kaunseling kepada golongan ni, tapi sekurang-kurangnya ini pengalaman berharga buat UF. Semoga Allah merahmati para peserta pada hari ini dan mengampunkan dosa-dosa mereka, serta merahmati semua yang ingin membantu mereka.




Tiada ulasan

Catat Ulasan

ERROR 404

The page you were looking for, could not be found. You may have typed the address incorrectly or you may have used an outdated link.

Go to Homepage