"Paksa" Diri Untuk Baca al-Quran, Berzikir dan Berselawat

08 Oktober 2020

"Paksa" Diri Untuk Baca al-Quran, Berzikir dan Berselawat

Fadilat dan kelebihan membaca al-Quran, berzikir dan berselawat tidak perlu saya ulas. Terdapat banyak ayat-ayat al-Quran dan hadis Nabi SAW yang menceritakan tentang itu. Itulah penolong kita di akhirat nanti saat kita berhadapan dengan hitungan hisab Allah SWT.

Saya sekadar berkongsi tip pengalaman diri sendiri bagaimana hendak melazimi bacaan al-Quran setiap hari. Begitu juga berzikir dan berselawat.

Dari segi waktu (khsusunya bacaan a-Quran), terpulang pada anda waktu bila hendak beramal dengan tip ini.

Untuk bacaan al-Quran saya memilih selepas solat Subuh. "Paksa' diri untuk membaca al-Quran. Mulakan dengan 1 muka surat setiap hari. Andainya ter skip, maka paksa diri untuk gandakan 1 muka surat keesokkan harinya. Lama kelamaan, anda akan rasa seronok dan mula menambah 2 muka surat, 3 muka surat sehari dan seterusnya.

Untuk zikir dan selawat, saya amalkan wirid zikir selepas waktu solat fardu. "Paksa" diri untuk mengamalkannya walau sesibuk mana pun kita bekerja atau belajar. Tidak mengapa untuk ada tasbih bersama andai ia dapat membantu mengingatkan kita agar berzikir kepada Allah.

Daripada "paksaan" kepada keadaan rela dan seronok selepas itu.

Moga Allah kurniakan kelazatan kepada kita semua untuk membaca al-Quran, berzikir dan berselawat kepada junjungan Nabi Muhammad SAW.

Tiada ulasan