Tip Mencari Penyelia Tesis

Main Posts Background Image

Main Posts Background Image

11 Oktober 2020

Tip Mencari Penyelia Tesis

 Post saya sebelum ini mengenai sambung master dan Phd dikongsi lebih dari 1.3k. Ada yang setuju ada yang tidak. Tidak mengapa, kerana ia berdasarkan pengalaman peribadi.

Cuma gaya saya ialah suka provok dan cerita negatif lebih banyak kerana ingin melihat kesungguhan dan paling penting ialah ketahanan bakal pelajar master atau Phd.
Tidak pernah saya halang seseorang untuk sambung belajar. Saya tidak mahu anda berhenti sekerat jalan bila sudah memulakan rehlah pasca siswazah. Diharapkan post sebelum ini, dapat memberi ketahanan mental dan fizikal kepada anda.
Baik.
Anda "degil"kan, anda berani tanggung risiko kan, anda tak kisah sengsara 10 tahun kan. Bagus. Lepas ni tiada lagi toleh belakang, tiada lagi istilah menyesal, dan jangan menangis. Bulatkan tekad dan azam. Tawakal.
Ok jom saya bantu anda. Banyak benda nak kongsi, tapi saya pilih tip pilih penyelia tesis dulu. Eh, boleh pilih penyelia ya? Jawapannya, ya dan tidak.
Bergantung kepada polisi universiti sama ada anda boleh pilih penyelia tesis sendiri atau tidak. Tapi sekurang-kurangnya bila anda ada usaha untuk cari dan pilih penyelia, usaha anda akan membuahkan hasil insya Allah.
Berbanding jika anda hanya "menyerahkan" nasib, fakulti akan menetapkan penyelia untuk anda. Mungkin anda dapat penyelia yang terlalu baik, penyelia yang baik atau penyelia yang teruk.
Jadi, bagaimana hendak memilih penyelia tesis dalam bidang anda?
Jika anda tidak kenal langsung dengan mana² pensyarah di sesuatu universiti, anda boleh meninjau di web fakulti. Kebiasaannya profil dan kepakaran pensyarah ada dipamerkan.
Atau boleh merisik melalui kawan atau senior yang sedang belajar di sesebuah fakulti untuk mengenalpasti calon penyelia.
Kalau dalam bidang Syariah anda boleh bertanya kepada saya atau rakan² pensyarah Syariah lain tentang bakal penyelia tesis dalam bidang Syariah di Malaysia. Insya Allah kami boleh membantu.
Bila sudah mengenalpasti penyelia yang sesuai, langkah seterusnya ialah menghubungi bakal penyelia tesebut. Namun, tolong baca sedikit sebanyak tentang tajuk yang bakal anda kaji sebelum menghubungi beliau.
Jangan hubungi atau pergi berjumpa dengan bakal penyelia dengan idea kosong atau "meminta" tajuk daripadanya. Ini akan memberikan persepsi kurang manis terhadap diri anda.
Katakan anda ada cadangan 2 tajuk kajian. Setiap tajuk tu sekurang-kurangnya anda baca 3-5 penulisan sebagai persediaan untuk berjumpa dengan bakal penyelia.
Kenapa anda perlu menghubungi calon bakal penyelia? Saya bagi contoh di USIM, kalau ada yang datang jumpa saya berbincang tentang tajuk tesis master atau Phd dan ingin berpenyeliakan saya, maka saya nasihatkan agar dalam proposal yang akan dikemukakan kepada fakulti diletakkan nama saya siap² sebagai bakal penyelia tesisnya.
Saya adalah ajk Siswazah fakulti, jadi saya akan maklumkan dalam mesyuarat bahawa pelajar ini telah datang berbincang dengan saya sebelum ini. Kalau saya tidak dapat hadir mesyuarat pun, saya akan maklumkan kepada urusetia bahawa pelajar ini saya akan menjadi penyelianya. Kebiasaannya, fakulti akan meluluskan.
Bagi pelajar yang submit permohonan dalam sistem tanpa menghubungi mana² pensyarah terlebih dahulu di fakulti saya, pihak fakulti akan melantik mana² pensyarah yang tiada atau kurang pelajar siswazah di bawahnya.
Terpulang kepada anda. Anda mahu pilih penyelia tertentu atau tidak kisah siapa sahaja yang akan jadi penyelia, semuanya terpulang kepada anda.
Pengalaman saya buat master dan Phd, tiada siapa yang beri tunjuk ajar kepada saya. Saya hanya berserah nasib kepada pihak fakulti untuk tentukan penyelia. Nasib saya baik bila saya dapat penyelia yang terlalu baik.
Hendak tahu sesorang penyelia itu "syadid" atau tidak, hanya melalui pengalaman kawan atau senior yang pernah belajar atau berpenyeliakan dia. Tapi itu pun terkadang tengok keadaan juga. Mungkin penyelia itu strict dengan kawan anda disebabkan perangai dia sendiri atau faktor lain.
Sesungguhnya dapat penyelia yang baik akan membantu anda dengan tesis. Tapi kalau dapat penyelia yang strict, anda akan bertambah stress di samping stress² yang saya ceritakan dalam post terdahulu.
Semoga Allah takdirkan penyelia yang terbaik untuk anda.

Tiada ulasan

Catat Ulasan

ERROR 404

The page you were looking for, could not be found. You may have typed the address incorrectly or you may have used an outdated link.

Go to Homepage